1
[ 175r ]
28xciiii. Predicatio de preceptis Dei
[ 175v ]
1Sciendum est fratres karissimi quod primum credulitatis fundamentum
2est fides ad cuius uirtutem iniungenda sunt opera bona
3quia fides sine operibus mortua est. Igitur sicut otiosa est fides
4sine operibus bonis ita nihil proficiunt opera bona sine fide rec
5ta.
Caritas autem in mandatis Dei principatum tenet Paulo
6apostolo testante qui nec martyrum nec seculi contemptum
7nec elimosinarum largitionem sine caritatis officio quic
8quam proficere posse ostendit. Unde et saluator ait In hoc
9cognoscent omnes quia mei discipuli estis si dilectionem habue
10ritis ad inuicem. Item Iohannes euangelista ait Hoc man
11datum habemus a Deo ut qui diligit Deum diligat et fratrem suum.
12De spe quoque dictum est Sicut flos pascit ante fructum ita spes
13de futuris dicente propheta. In Deo salutare meum et spes mea
14in Deo est.
De pace uero Dominus dicit in aeuangelio Beati paci
15fici quoniam filii Dei uocabuntur. Et iterum per prophetam ait
16Pacem et ueritatem diligite. Pax autem cum bonis et Dei
17precepta seruantibus habenda est non cum iniquis et scele
18ratis qui pacem inter se habent in peccatis suis. Pax enim
19Christi ad salutem proficit sempiternam. Pax autem que in dia
20bolo est ad perpetuam peruenit perditionem. Pax ergo cum bonis
21et bellum cum uitiis semper habenda est. Mala siquidem
22hominum impiorum odio habenda sunt non homines ipsi
23quamuis mali sunt quia creatura Dei sunt.
Item. De misericordia.
24Saluator ait in aeuangelio Beati misericordes quoniam ipsi mi
25sericordiam consequentur. Et iterum Estote ergo misericor
26des sicut et pater uester misericors est. Qui solem suum oriri facit
27super bonos et malos et pluit super iustos et iniustos. Omnis ergo
28misericordia faciet locum unicuique secundum meritum operum suorum.
[ 176r ]
1Qui enim facit misericordiam Deo offert sacrificium satis placabile.
Item.
2De indulgentia. Dominus ait in aeuangelio Dimittite et dimitetur
3uobis. Et iterum Si dimiseritis hominibus peccata eorum dimit
4tet uobis pater uester caelestis peccata uestra. Si autem non
5remiseritis hominibus nec pater uester celestis dimittet uobis.
6Igitur ex nostro iudicio iudicat nos Deus et quodammodo in potestate
7nostra est quomodo iudicemur a iudice Deo. Si misericorditer iudicat
8Deus de nobis in se peccantibus. Intendamus ergo exemplum illius
9sicut doctor gentium ait Donate uobismetipsis si quis ad
10uersus aliquem habet querelam. Sicut donauit uobis in Christo
11ita et uos facite. Sciendum est enim quod unusquisque talem
12indulgentiam accepturus est a Deo qualem et ipse dederit pro
13ximo suo.
Item. De patientia. In aeunagelio dicitur In patientia
14uestra possidebitis animas uestras. Probatur enim homo flagellis
15Dei quo animo benefaciat uel qua fortitudine temptatio
16nes sibi superuenientes. Temptat enim uos Deus dicit apostolus
17ut sciat si diligatis eum. Sciendum est ergo quod sine ferro et
18flammis martyres esse possumus si patientiam ueraciter in animo
19seruamus cum proximis nostris. Quia in hac uita qui patienter tolerat
20mala in futuro coronam merebitur sempiternam.
Item.
21De humilitate. Dominus dicit in aeuangelio Omnis qui se exaltat
22humiliabitur et qui se humiliat exaltabitur humilitatis
23enim passibus ad caeli culmina conscenditur quia Deus excelsus
24non superbia sed humilitate attingitur. De quo dictum est
25Deus superbis resistit humilibus autem dat gratiam. Unde et in
26psalmis dicitur Excelsus Dominus et humilia respicit et alta
27a longe cognoscit. Alta posuit pro superbis. Humilia uero respicit
28ut attollat alta id est superba cognoscit ut deiciat. Quid
[ 176v ]
1autem superbit terra et cynis dum uento superbie dispergitur quod ieiuniis
2uel elemo
Line 59:
si
Addition to text.
sinis congregare uidetur. Discamus ergo humilitatem
3per quam Deo adpropinquare poterimus sicut ipse in aeuuangelio
4ait Discite a me quia mitis sum et humilis corde et inuenie
5tis requiem animabus uestris.
Item. De confessione. Dicitur Confitemini
6alterutrum peccata uestra et orate
Line 63:
pro
Addition to text.
pro inuicem ut saluemini. Item
7apostolus ait Corde enim creditur ad iustitiam ore autem confes
8sio fit ad salutem. Sed et Salomon dicit Qui abscondit scelera
9sua non dirigetur qui autem confessus fuerit et reliquerit ea
10misericordiam consequetur. Hortatur nos ergo sancta scriptura
11Confiteri peccata nostra non quod Deus indigeat confessione nostra
12cui omnia presto sunt que cogitamus loquimur aut agamus.
13Sed ideo Deus confessionem nostram desiderat ut iustam habeat causam
14ignoscendi quia non aliter salui fieri non possumus nisi confi
15teamur peccata que inique gessimus. Qui autem se ipsum
16accusat in peccatis suis hunc diabolus non habet iterum in die
17iudicii accusare si tamen poenitendo diluit que fecit. Igitur
18confessio sanat confessio iustificat confessio ueniam peccatis
19donat. Omnis enim spes ueniae in confessione consistit.
20Item. De poenitentia. Saluator ait in euangelio Poenitentiam
21agite adpropinquauit enim regnum celorum. Et Iohannes baptista
22ait Facite fructos dignos poenitentie. Fructus dignus est poe
23nitentie transacta flere peccata et eadem iterum non agere
24sicut scriptura ait Ne adicias peccatum super peccatum. Ac si dixis
25set Ne adicias iterum sed de pristinis deprecare peccatis ut
26remittantur tibi. Deus enim in natura misericors est paratus
27est quidem saluare per misericordiam quos non inuenit saluare
28per iustitiam qui uult omnes saluos fieri homines et neminem perire.
[ 177r ]
1Sicut
Line 86:
per
Addition to text.
per prophetam ait In quacumque die conuersus fuerit peccator
2uita uiuet et non morietur. Quamuis ergo quisque sit peccator et im
3pius si ad poenitentiam conuertatur consequi posse ueniam
4semper Dei misericordiam non dubitet.
Item. De conuertendo statim
5ad Dominum. Dicitur in scripturis Fili ne tardes conuerti ad Dominum
6quia nescis quid tibi futura pariet dies. Qui enim tardat conuerti
7periculum facit anime sue quia mors non tardat. Que si tardantem con
8uerti inueniet ad tormenta cito deducit eum. Et ideo con
9uertat se citius unusquisque ad Dominum quia Deus promissionem dedit
10conuertendi a peccatis securitatem autem non promisit diu
11uiuendi. O homo serum est tibi si tunc uis poenitentiam agere
12quando peccare non potes. Peccata enim te dimiserunt non
13tu illa. Alienus si quidem est a fide qui ad agendam poeniten
14tiam tempus senectutis expectat. Ibi enim iam a Deo non potest
15mereri quod petit qui hic noluit audire quod iussit. Festi
16nare ergo debet unusquisque ad Deum qui omnia bona prestabit
17ei post hanc uitam in caelo.
Item. De timore Domini. Scriptum est per pro
18phetam Initium sapientie timor Domini. Magna est cautela
19Dei semper presentiam timere. Qui enim perfecte Deum timet diligenter
20a peccatis custodit. Timenti autem Deum in nouissimo die bene
21erit et merces eius in aeternum permanet.
Sciendum est itaque
22quod alius est timor filiorum alius est timor seruorum. Serui enim
23propter tormenta dominos timent filii uero propter amorem
24patres timent. Si filii Dei sumus timeamus eum ex caritatis dul
25cedine non de timoris amaritudine. Beatus ergo homo qui
26semper pauidus est et cui donatum est Dei timorem semper ante oculos
27habere. Replebitur enim septimo dono Spiritus Sancti de quo dicitur
28Et replebit eum spiritus timoris Domini et benedictionem a Domino inueniet
[ 177v ]
1sempiternam. Sic ergo timeamus Deum ut diligamus eum quia perfecta
2caritas foras mittit timorem.
Item. De ieiunio. Scriptum est Hoc
3est ieiunium quod elegi. Dicit Dominus Frange esurienti panem
4tuum et egenos uagosque induc in domum tuam. Ieiunium enim cum
5elymosinis et oratione caelum transit et ad thronum altissimi
6peruenit. Tunc enim homo spiritalis efficitur angelis coniungitur.
7Deoque liberius copulatur si abstinentia carnis orationibus
8exaltatur. Per ieiunia enim et orationes occulta misteriorum
9caelestium reuelantur diuinique sacramenti arcana panduntur.
10Ille ergo bene se abstinet a cybis qui et a malitie actibus et a
11mundi ieiunat ambitionibus et in caelestibus reficiatur.
Item.
12De elemosina. Veritas ait Thesaurizate uobis thesauros
13in celo ubi nec erugo nec tinea demolitur et ubi fures non
14effodiunt nec furantur. Ubi est enim thesaurus tuus ibi est
15et cor tuum. Da ergo quod accipias sere quod metas sparge
16quod colligas. O auare si aurum diligis uel divitias seculi
17da ne perdas. Si enim seruaueris sine dubio perdes si autem ero
18gaueris omnino habebis eas aeternaliter. Qui enim mi
19serebitur pauperi beatus erit. Redemptio itaque animae
20uiri diuitie eius. Tria sunt ergo genera elemosinarum una
21corporalis egenti dare quicquid poteris altera spiritalis
22dimittere ei a quo lesus fueris tertia delinquentem
23corrigere et errantes in uiam reducere ueritatis.
Hec in
24nobis impleat Dominus qui uiuit et regnat in secula seculorum. Amen.