1
[ 46r ]
2Oportet nos fratres karissimi
3omni die dominico . ad ęcclesias
4dei cum humilitate et silentio et sobrietate conuenire .
5Si enim infelices iudei tanta deuotione caelebrant
6sabbatum . ut in eo nulla opera terrena exerceant .
7quanto magis christiani in die dominico soli deo ua
8care . et pro animarum suarum salute certatim debent
9ad aecclesias eius concurrere . tanta ergo in eo debet
10esse obseruantia sicut quidam sapiens ait . ut preter
11orationes et misarum solemnia . et ea quę ad uescen
12dum in illo die pertinent . nihil aliud in eo fiat .
13
2
Line 12:
.ii.
Addition to text.
Placement: margin.ii. Ueneranda est itaque dominica dies . quia in ea lucem
14deus in principio condidit . in ea manna de cęlo in
15heremo plúit . in ea redemptor humani generis
16sponte sua pro nostra salute a mortuis resurréxit . in ea
17spiritum sanctum super apostolos infudit . et multa alia quę
Line 16:
e
Addition to text.
enar
18rari perlongum est . Scire etiam debet . quod conueni
19en
Line 18:
s
Addition to text.
sdum
est cuílibet christiano díe sabbati cum lumi
20naribus ad aecclesiam .
3
Line 19:
.iii.
Addition to text.
Placement: margin.iii. Concurrendum est quoque ad ui
21gílias uespertinales uel ad matutinum officium . Concur
22rendum est etiam cum oblationibus pro se suisque omnibus .
23ad missarum solemnia . et hoc quoque sciendum est .
24quod dum ad aecclesiam conuenítur nulla causa díci
25debet uel audiri . Nulla íurgia sunt habénda .
26sed tantummodo deo uacandum est in caelebratione
27uidelicet sacrorum officiorum . et in exhibítione
28aelimosinarum . Et postea cum dei laudibus apud
[ 46v ]
1 amicos et proximos et peregrinos spiritaliter epulan
2dum est .
4
Line 29:
T
Addition to text.
T Ammonendi sunt quoque fideles . ut hos
3pitalitatem frequenter diligant . et nulli hospitium
4prohíbeant . Quia multi per hospitalitatis officium
5deo placuerunt . Dicente apostolo . per hanc enim placuerunt
6quidam deo . angelis in hospitio suscéptis . Et iterum .
7Hospitales inuicem sine murmuratione . et ipse dominus
8ad iudicium ueniens dicturus est . Hospes eram et su
9scepistis me . Ác sí dixisset . Ideo ueníte et habitá
10te in aeterna tabernacula . Sciant ergo quicumque
11ámant hospitalitatem . quod christum uere in hospitibus
12recípiunt .
5
Line 39:
T
Addition to text.
T Predicandum est etiam ut períurium fideles
13cáueant et ab hóc sumopere se abstíneant . scientes hoc
14grande scelus esse et in lege et in prophetis uel etiam
15in aeuangelio prohíbitum . Audiuimus autem quosdam
16párui péndere hoc scélus . et leuem quodámmodo
17periuriis poenitentię modum impónere . Qui uero
18nosse debent talem de periurio poenitentiam impó
19nere debére . qualem de adultério et de fornica-
20tione . De homicídio et de céteris criminalibus
21uitiis imponere débent . Et si quis post perpetrá
22tum periúrium aut quódlibet criminale peccatum
23timens poenitentię durítiam ad confessionem
24uenire nolúerit . ab aecclesia poenitus repellendus
25est et ab omni communione et consortio fidelium .
26ut nullus cum eo cómedat neque bibat neque oret .
27neque in sua eum domo recípiat . Dicendum est
28eis iterum . ut a falso etiam testimonio sé àbstíneant .
[ 47r ]
1 Scientes et hoc grauissimum scelus esse et ab ipso domino .
2in monte sinai prohíbitum . Dicente eodem domino .
3Non falsum testimonium dices . Salomon dicit . Fal-
4 sus testis non erit impúnitus .
6
Line 59:
T
Addition to text.
T Quicumque ergo falsum
5testimonium profert contra proximum suum .
6Extinguetur lucerna eius in die ultimo . quia qui
7metu cuiúslibet potestatis ueritatem occultat . ira
8cundiam dei super se próuocat . Tunc enim magis timet
9hominem quam deum . Falsídicus testis tribus est personis
10obnoxius . primum deo . cuius presentiam contémnit .
11Deinde iudici . quem mentiéndo falli.
iifallit] at this point a clause has been omitted from the Pembroke 25 text that appears in the other manuscripts: postremo innocenti . quem falso testimonio ledit.
. Si falsi testes
12separantur . mox mendaces inueniuntur . Vterque
13autem reus est et qui ueritatem occultat . et qui men
14dacium dicit . quia et ille prodesse non uult . Et iste
15nocére desiderat . E contrario autem beatus est cuius
16testimonium in conspectu domini probabile inuenítur .
17
7
Line 72:
T
Addition to text.
T Quattuor síquidem modis iustitia in iudiciis subuer
18titur . Timore ; cupiditate ; Odio ; Amore ; Timore ;
19Dum metu potestatis alicuius ueritatem dicere uel
20iudicare quíslibet pauéscit . Cupiditate . Dum pre
21mio muneris alicuius corrúmpitur iudex . Odio ;
22dum cuiuslibet inimicitię causa . nocere álteri
23desiderat . Amore ; Dum amicos uel propinquos
24contra iustitiam defendit potentior . His quat
25tuor modis saepe aequitas iudicii subuértitur .
26et innocentia lęditur . Magis autem dolendi sunt
27qui ópprimunt pauperes . quam qui patiuntur
28iniúriam . Illi enim qui opprimuntur . temporalem
[ 47v ]
1 miseriam cito finiunt . Illi uero qui opprimunt
2eos per iniustitiam . aeternis flammis deputantur . Sciant
3ergo quicumque hoc scelus perpetrauerint . quod
4aut tali poenitentia necesse est purgari ut superius
5dictum est de periurio . Aut tali damnatione et excom
6municatione damnari . sicut superius scriptum est .
7 Id est aut septem annis in arta erumna sint . aut
8ab aecclesia repulsi et ab omnium fidelium communione .
9deiecti . Dicente domino . quid prodest homini . si totum
10mundum lucretur . Animę uero suę detrimentum
11patiatur . Quippe cum aliis uideatur pius existere .
12sibimet autem crudelis existat . Festinare ergo de
13bemus fratres karissimi et emendare uitam nostram . quod an
14tea male fecimus defleamus . et ulterius peccare
15cessemus . Quia non requiret deus quales ab an
16tea fuimus sed quales circa finem nostrum asstiteri
17mus . cum aliquid in uos boni esse uideriti.
iiiuideritis] at this point a line has been omitted from the Pembroke 25 text due to eyeskip that appears in the other manuscripts: non ad uestrum laudem sed ad dei putetis et malum cum uideritis.
. neglegen
18tiae uestrae uel culpae deputetis . Hoc igitur scien
19dum est . quod non initium boni operis quaeritur
20in christiano sed finis . quia de fine suo unusquisque
21iudicabitur . Sunt enim qui bene incipiunt et
22male finiunt conuersationem suam . sicut iudas
23primo apostolus et postea prodit
Line 106:
o
Addition to text.
our
domini et facti
24sui conscius . Laqueo se suspendit . Paulus ma-
25le coepit . et bene finiuit . primo persecutor . postea
26predicator . Uirtus igitur boni operis est perseueren
27tia . Domino dicente . qui perseuerauerit usque in fi
28nem . Hic saluus erit . non igitur qui coeperit bonum
[ 48r ]
1 sed qui perseuerauerit in bono hic saluus erit . Tunc
2enim placet deo nostra conuersatio . quando bonum
3quod inchoamus perseueranti fine complebimus .
4Bonum ergo non coepisse . sed perfecisse uirtus est .
5Non inchoantibus enim premium promittitur . sed perseue-
6rantibus datur . Ideo unusquisque instantissime bona
7quę coepit perficere contendat . ut perpetuam a domino
8mereatur mercedem accipere in caelestibus . Prestan
9te domino nostro iesu christo . qui cum patre et spiritu sancto uiuit
10 et regnat in secula seculorum . amen .