1
[ 157r ]
7.lxxvii. OMELIA IN NATALE ECCLESIAE
1
gloss in the right margin in a later hand: sermo uel omelia beati augustini
.
8Qvotiescumque fratres karissimi altaris uel templi festiuitatem colimus .
9si fideliter et diligenter attendimus sancte et iuste uiuere
10debemus . quia quicquid in templis manu factis agitur .
11totum in nobis spiritali aedificatione complitur
completurcomplitur
. non enim
12mentitur ille qui dixit . templum domini sanctum est . quod estis
13uos . Et iterum . Nescitis quia corpora uestra templum est . spiritus sancti .
14qui in uobis est . Et ideo fratres karissimi quia nullis precedentibus
15meritis per gratiam dei meruimus fieri templa dei . quantum pos
16sumus cum ipsius adiutorio laboremus . ne deus noster in templo
17suo hoc est in nobis ipsis inueniat . quod oculos sue maiesta
18tis offendat . sed habitaculum cordis nostri uacuetur uitiis . et
19uirtutibus repleatur . claudatur diabolo . et aperiatur christo .
20et ita laboremus . ut nobis bonorum operum clauibus ianuam
21regni caelestis aperire possimus . Sicut enim malis operibus
22quasi quibusdam serris ac uectibus uitae nobis ianua clau
23ditur . ita absque dubio bonis operibus aperitur . Et ideo
24fratres karissimi unusquisque consideret conscientiam suam . et qu
Line 18:
a
Addition to text.
ando
25se ab aliquo crimine uulneratum esse cognouerit . Prius
26orationibus ieieiuniis et elimosinis studeat mundare
27conscientiam suam . et sic eucharistiam presumat accipere .
28Si enim agnoscens reatum suum ipse a diuino altari subduxerit .
[ 157v ]
1 cito ad indulgentiam diuinę misericordię perueniet . quia sicut qui se
2exaltat humiliabitur . Ita e contrario qui se humiliat exalta
3bitur . qui enim sicut dixi agnoscens reatum suum si ipsum humiliter
4ab altari ecclesię pro emundatione uitę remouere uoluerit .
5ab aeterno illo et cęlesti conuiuio excommunicari poeni
6tus non timebit . Rogo ergo uos fratres karissimi diligenter ad-
7 tendite . si ad mensam cuiuscumque potentis hominis nemo
8presumit cum uestibus conscisis et inquinatis accedere . quanto
9magis a conuiuio aeterni regis id est ab altare domini debet
10se unusquisque inuidie uel odii ueneno perculsus . iracundię
11ueneno repletus . Cum reuerentia uel humilitate subtra
12-here propter illud quod scriptum est . Vade prius reconsilia
13ri fratri tuo . et tunc ueniens offeres munus tuum . Et iterum .
14amice . quomodo huc intrasti non habens uestem nupti
15alem? sic enim habet textus euangelicę lectionis . quod
16quidam fecerit nuptias filio suo . et intrauerit ut uideret
17simul recumbentes . et uidens ibi hominem non habentem
18uestem nuptialem dixit . Amice quomodo huc intrasti
19non haberis uestem nuptialem? et illo obmutescente dixit
20ministris . Ligate illi manus et pedes . et proicite eum in tene
21bras exteriores ibi erit fletus et stridor dentium . Ecce
22qualem sapientiam merebitur audire . qui ad conuiuium nup-
23tiale id est ad altare domini aut aebriosus . aut adulteR .
24aut odium in corde retinens presumit accedere . auer
25tat hoc deus a nobis fratres karissimi . et concedat ut mala ista num
26quam uelimus admittere . aut si admisa fuerint .
27sine ulla mora per poenitentiam uel pacem studeamus
28sanare . et largioribus elimosinis festinemus abluere .
[ 158r ]
1 Ne forte sicut peccatorum uelneribus ante tribunal eterni
2iudicis uenerimus . ab illa aeterna ecclesia et ab illa cęleste
3hierusalem perpetua . excommunicatione separemur . Rogo
4ergo uos fratres . karissimi considerate si hodie aliquis a conuen
5tu huius æcclesię pro aliquo crimine foris proiciatur . in
6quanto dolore uel tribulatione erit anima sua . et si
7intolerabilis dolor est de ista ecclesia foris proici . ubi ille
8qui proicitur et manducare et bibere et cum hominibus loqui
9potest . et habet spem ut iterum meratur ad ecclesiam re
10 uocari . quantus putatis dolor erit . si aliquis pro crimi
11nibus suis in illa ecclesia que est in cęlis a conuentu ange
12lorum et omnium sanctorum congregatione fuerit separatus . cui
13nec hoc solum sufficiet ad poenam quod foris proicitur . sed
14insuper in tenebras exteriores aeterno incendio non creman
15dus concludetur . qui enim ab illa cæleste hierusalem excommu
16nicari meruerit non solum hoc pęne habebit . quod nec man
17ducare nec bibere poterit . sed etiam flammas imferna
18les sustinebit . Vbi est fletus et stridor dentium . Vbi
19ululatus lamentatio et poenitentia sine ullo remedio .
20Ubi est uermis ille qui non morietur . et ignis qui numque extin
21guetur . Vbi mors queritur et non inuenietur . Quare
22in inferno mors queritur et non inuenietur? quia quibus
23b
3b] canceled by subpunction
in hoc seculo uita offertur et nolunt accipere . Hi nimirum
24in inferno quęrunt mortem et non poterunt inueni
25re . Vbi erit nox sine die . amaritudo sine dulcedi
26ne . obscuritas sine lumine . Ubi nec diuitię nec pa
27rentes nec coniuges . nec filii nec uicini poterunt
28subuenire . Ubi nihil boni peccator omnino inueniet .
[ 158v ]
1 Haec ergo cogitantes fratres karissimi tam casti et tam sobrii et tam paci
2fici . ad istum altare deo auxiliante studeamus accedere . ut ab
3illo aeterno altare non mereamur excludi . Qui enim
4ad istum altare casto corpore et mundo corde . cum secura
5et munda conscientia uenerit . ad illud altare sublime .
6quod in caelis est felici transmigratione perueniet . Ad
7extremum tamen fratres karissimi non est graue nec laboriosum
8quod suggero . hoc enim dico quod frequenter facere aspicio .
9Omnes quidem uiri quando communicare desiderant lauant
10manus suas . et omnes mulieres nitida exhibent lintheami
11na . Vbi corpus christi accipiant . non est graue fratres quod dico .
12 quomodo uiri lauant de aqua manus suas . sic de elimo
13sinis lauent conscientias suas . similiter et mulieres quomodo
14nitidum exhibent linteolum ubi corpus christi accipiant .
15sic corpus castum et cor mundum exhibeant . ut cum bona
16conscientia christi sacramenta suscipiant . Rogo ergo uos fratres
17karissimi . numquid aliquis est . qui in arca sordibus plena uelit mit
18tere suam uestem pręclaram . et si in arca sordibus plena uestis
19non mittitur pretiosa . qua fronte in anima quę peccatorum
20sordibus inquinatur christi eucharistia suscipitur? et quia
21istis uerissimis exemplis loqui coeperimus . etiam et hoc quod
22bene nostis insinuo non enim puto esse . aliquem hominem .
23qui in arca ubi pretiosas uestes habet repositas a
Line 101:
d
Addition to text.
dquie
24scat . aut carbonem uiuum aut qualemcumque scintillam ignis
25includere . Quare hoc non facit fratres . nisi quia timet Ne
26comburantur uestimenta . quibus in festiuitatibus induitur .
27Rogo uos ergo fratres . qui in arcam suam non uult scintillam ignis
28includere cum uestimentis . Quare in anima sua flammam
[ 159r ]
1 iracundiae Non timet accendere? sed quare hoc fiet . manifeste
2et euidenter agnoscimus . Ideo enim in arcam Non mittimus
3ignem . quia diligimus uestem nostram . Flammam uero iracun
4dię ideo non extinguimus . quia non solum non diligimus sed etiam
5odio habemus animam nostram . Secundum illud quod scriptum est qui
6diligit iniquitatem . odit animam suam . Et ideo fratres karissimi exem
7pla ista attentius cogitantes . ancillas interiores id est
8conscientias nostras quantum possumus cum dei adiutorio custo
9dire diligentius studeamus . ut cum dies iudicii uenerit . in illa
10aeterna et beata æcclesia ubi numquam habitare poterit
11malus et unde numquam exiturus est bonus . non cum pannis
12ueteribus foras in tenebras exteriores excludendi appare
13amus . sed stola inmortalitatis induti . castitatis et iustitię
14gemmis ornati . et elimosinarum luce uestiti . uocem omnibus
15 ammabilem audire mereamur . Venite benedicti patris
16mei . percipite regnum quod uobis paratum est ab origine mundi .
17Et illud . Euge serue bone et fidelis . quia super pauca fuis
18-ti fidelis . intra in gaudium domini tui . ad quod gaudium nos et
19uos dominus deus omnipotens sub sua protectione perducere dignetur .
20qui in eternum uiuit et regnat . per infinita secula seculorum . amen .